søndag 30. mars 2008

Ting 16: Mashups

Har brukt litt tid på å utforske de ulike mashups som ble presentert. Jeg ser at noen funksjoner kan være ok å ta i bruk. F eks vil det være veldig ok å vise på kartet hvor de ulike bibliotekene i en kommune, fylke eller region finnes. Når det gjelder å beskrive en mashup som jeg har funnet på Mashup Award, så var det ikke så lett å finne noe fornuftig, syntes jeg. En mashup på hvordan shoppingvanene er til folk i de ulike delene av USA synes jeg ikke var så interessant. Heller ikke oversikt over hvor man fikk inn mest penger til fundraising for presidentvalget. Hvilke søkeord skal man bruke? Jeg lurte på hva andre hadde funnet, og ble litt fascinert av denne. Her kunne jeg søke på norske kjente personer og fikk opp bilder og nettressurer både på Henrik Wergeland, Alf Prøysen og Jacob Weidemann.
Talis Developer Network syntes jeg var vanskeligere å få noe ut av. Har derfor ikke vurdert noen av dem.
Mens jeg surfet rundt på noen av sidene, fant jeg en Travel Mashup, der jeg kunne skrive inn et reisemål. Straks kom det opp både foto, kart, hotellinformasjon, severdigheter osv. Ganske fint.

Ingen kommentarer: